DON VIONA – FIGHT FOR FREEDOM

29 juni , 2005

Gent – Maldegem "We zijn nergens welkom”

Filed under: Uncategorized — donviona @ 1:11 pm

Caravanbewoners moeten op bevel van rechter verkassen .
MALDEGEM – GENT – ,,Tien jaar heb ik afbetaald om mijn eigen woonwagen te hebben. Nu kan ik weer vanaf nul beginnen. We staan op straat.” Wim Schmitz en zijn partner Catherina De Bruyne zijn er het hart van in als we hen confronteren met het vonnis van de strafrechter. De hele familie Schmitz – vier volwassenen, drie kinderen – moet binnen het jaar zijn stacaravans met de grond gelijk maken en vertrekken uit de Bogaardestraat. Een alternatief is er niet. De caravans zijn neergepoot in een zone die als parkgebied is ingekleurd. Advocaat De Jaeger vroeg de rechter mild te zijn omdat wonen in woonwagens recent is opgenomen in de wooncode en de bewoners bescherming verdienen. ,,Mijn cliënten maken deel uit van generaties woonwagenbewoners”, zei hij. ,,In de aankoopakte stond dat het om tuingrond ging. Volgens het gewestplan bleek het echter om parkzone te gaan.” De rechter had hier geen oren naar en beval de zeven Maldegemnaars hun woonwagens te verwijderen binnen het jaar, op straffe van een dwangsom van 125 euro per dag. Voor hun inbreuken op de ruimtelijke ordening krijgen alle beklaagden nog een boete van 3.300 euro, waarvan 550 euro effectief.
Depressief.Voor Wim Schmitz en zijn gezin, die in de Bogaardestraat wonen, sloeg het nieuws in als een bom. ,,Ik verblijf hier al veertien jaar. Ik ben beginnen afbetalen op mijn achttiende. Mijn grootmoeder en mijn tante hadden hier toen al drie jaar een caravan. Ze kenden geen problemen. Ik dacht: ‘Als ik vroeg iets koop, is het snel van mij’. Vorig jaar was die afbetaling eindelijk voorbij en nu moeten we weg. Ik heb niemand iets verkeerd gedaan. Alle buren hadden een petitie getekend om ons te laten blijven en toch word ik op straat gezet.” Schmitz zag de bui al hangen toen de zaak behandeld werd in mei. ,,Veertien dagen heb ik depressief thuis gezeten van het werk. Ik kon niet meer. Zat volledig in de put. Op mijn werk zeggen ze: ‘Wim je gaat achteruit.’ Maar ik kan het niet helpen. We hadden nog zoveel plannen en dromen op deze plek.” De stacaravans, aangebouwde constructies en funderingen moeten worden afgebroken worden en zone in de oorspronkelijke staat hersteld. Als de veroordeelden in beroep gaan, worden het vonnis en de herstelvordering wel opgeschort. Maar Schmitz twijfelt. ,,Als het geen zin heeft, doe ik het niet. Stel dat het nog erger uitdraait in beroep. Een jaar tijd om te vertrekken, is al weinig.” ,,Waar moeten we naartoe?” vraagt Wim radeloos. ,,We kunnen de verschillende delen van de wagen uitbreken en op een vrachtwagen laden. En dan? Als woonwagenbewoners sta je in de kou. We kunnen nergens naartoe en in een huis wonen, is zeer moeilijk. Ik heb het zes maanden geprobeerd maar liep de muren op. Ik ben geboren in een woonwagen. Als er geen oplossing komt, wordt het nooit meer hetzelfde.”
(Bron: Chris T. & Nicholas D.C.)

Reactie: Weer een staaltje van onze administratie, eerst laat men het jaren toe , en dan plots omdat het ergens in een hoekje in een boekje staat moet je opkrassen. Gewoon omdat je plek plots en ander kleurtje krijgt op een plannetje…Dat men een redelijk blijft en bepaalde eisen stelt aan die woonwagen bewoners is normaal, maar die mensen gewoon de straat opzwieren , dat doet men zelfs met geen hond… nee want dan het je Gaja tegen..en die zullen je wel verdedigen.Maar deze mensen staan alleen en voor een financieele afgrond erbij…Mooi voorbeeld van het begrip “tolerantie ” in Belgie..Moest het een grote villa of klooster zijn, er zou wel een oplossing komen of gemaakt worden…maar ja … dit zijn maar gewone mensen nietwaar !!!

Don Viona

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

