DON VIONA – FIGHT FOR FREEDOM

19 mei , 2006

GENT – Ex Belleman Julien Pauwels…

Filed under: Uncategorized — donviona @ 9:44 am

Belleman Julien Pauwels: ,,Weinig mensen kennen de geschiedenis van de stad zo goed als ik.”
,,Ik ben nog een echte man van het volk”.Belleman Julien Pauwels voelt zich de vreemde eend in de bijt .
GENT – Elke Gentenaar heeft wel een of andere herinnering aan Julien de Belleman. Markten, feesten, stoeten, kroegentochten, een evenement op school,…allemaal werden ze wel eens voorafgegaan door ‘het gruut lawijt van Gent’. De mond wijd opengespreid, de oude schoolbel krachtig heen en weer gooiend, verbeten blik in de ogen.
Julien is een van de iconen van Gent. Alleen al daarvoor verdient hij het om Stadsfiguur te worden. Neem daar nog bij dat Julien op zijn eentje de rijke traditie van de omroepers in leven heeft gehouden en je weet dat het hier opnieuw om een te duchten kandidaat gaat.
Julien, proficiat. Wat vind je van de nominatie?Ik ben heel erg vereerd uiteraard. Toen ik het lijstje zag, dacht ik wel meteen dat ik niet op ging kunnen tegen de tegenstand. Dat zijn allemaal kunstenaars, ik heb enkel mijn luide stem. Kan je je vinden in de keuze van de genomineerden?Tja, ik kan daar moeilijk commentaar op geven natuurlijk. Ik vind wel dat sommige Gentenaars regelmatig over het hoofd worden gezien. Kunstenaar Michel Bracke bijvoorbeeld, of jazz-muzikant Norbert De Taeye. Dat zijn echte wereldtoppers, maar in eigen stad krijgen ze niet altijd de erkenning die ze verdienen. Een genomineerde moet uiteraard kunnen aantonen dat hij een echte Gentenaar is. Hoe zit dat bij jou?Ik ben geboren in de grote zaal van het Bijloke ziekenhuis, Gentser kan niet. Mijn ouders waren wel allebei afkomstig uit Nevele. In mijn prille jeugd woonde ik in de toenmalige Peterselietraat, wat nu de Boerderijstraat is. Daar kreeg ik te maken met gezondheidsproblemen, mijn appendix was opengesprongen. Dat wou maar niet genezen en de dokter besliste dat enkel gezonde buitenlucht mij kon redden. Toen verhuisden we naar Nevele. Maar Gent bleef toch trekken?Zeker, ik liep zelfs een tijdje stage bij een kapper in de Vlaanderenstraat. Mijn vader wou absoluut dat ik in zijn voetsporen zou treden. Dat heeft daar niet lang geduurd want mijn hart lag toen al bij het toneel. Uiteindelijk heb ik van mijn hobby mijn broodwinning niet kunnen maken en heb ik 42 jaar lang gewerkt bij een grote elektriciteitsleverancier aan het Zuid. De Kuiperskaai werd toen zo’n beetje mijn tweede thuis. Ik woonde wel in Drongen, maar na de fusie in 1976 werd dat terug een deel van Gent. Tot nu toe is dit niet het verhaal van een Belleman in spe.Het begon allemaal in 1973. Toen werd in Drongen de eerste kunst-, ambachten- en folkloremarkt gehouden. Ik was bezig met de regie van het Gezin Van Paemel. Ze zochten een omroeper om de markt wat op te luisteren en ik dacht aan het personage van de champetter uit het toneelstuk. Uiteindelijk heb ik de rol zelf gespeeld, ook al omdat ik de traditie van de omroepers nog kende uit mijn jeugd. Daar heb ik dan wat plaatselijke bekendheid mee verworven. In 1977 liep ik voor de eerste keer mee met de stoet van de Gentse Feesten en ik werd ook daar een symbool. In 1987 heb ik meegedaan met het WK voor stadsomroepers in Engeland en toen kreeg ik pas echt nationale faam. Er werd u soms verweten dat u als Belleman te weinig echt Gents sprak. Is die kritiek niet terecht?Ik vind van niet. Ik hou van de Gentse taal en als ik op stap ben met een groep tijdens een kroegentocht, krijg ik altijd het verzoek om Gents te spreken. Ik doe dat dan wel, maar als Belleman moet je uiteraard voor iedereen een beetje verstaanbaar blijven. Maar vergis je niet, Gent loopt door mijn aders. Weinig mensen kennen de geschiedenis van de stad zo goed als ik. Een echte Gentenaar heeft ook zijn favoriete dialectwoordjes.Mogen dat er verschillende zijn? Ik zeg bijvoorbeeld altijd dat er drie soorten vrouwen zijn in het Gents: een mokke , een koeketiene en een punaise . Laat ons zeggen dat ze dan gerangschikt staan van wulps tot mager. Verder kan het Gents soms enorm handig zijn. Tegen alle vrouwen zeg ik zoetse , dan moet ik nooit schrik hebben om een naam te vergeten. Ik hoor ook enorm graag de uitdrukking dad es ier een bescheten commisse . Dat klinkt toch beter dan ‘dat is hier niet goed’. Wat vind je van het beleid van de stad de laatste jaren?Het zou beter kunnen. Gent is zich maar laat gaan richten op het toerisme. Vroeger was dat niet nodig, toen kregen ze veel inkomsten van de nijverheid. Nu doen ze het wel goed, maar ze spelen de centrale positie van onze stad wat te weinig uit. Gent zou de uitvalsbasis moeten worden van het toerisme in Vlaanderen. Bekijk je het gigantische succes van de Feesten met argusogen?Tja, ik zal wel niet de enige zijn die vindt dat groepen als Clouseau hier niets te zoeken hebben. Het moet terug het festival van de Gentenaar worden, vind ik. Ik ben er zeker van dat een tornooitje petanque in het Zuidpark of een wedstrijd schieten naar de liggende wip op de Kouter net zoveel succes zou kunnen hebben als al die grote optredens. Je hebt jaren aan een stuk door de stad gelopen, zijn er voor jou plekken die specialer zijn dan andere?Ik heb altijd gezegd dat ik een echte stratier ben. De straat is mijn biotoop. En af en toe spring ik dan eens binnen in een goed café. Goede bruine café’s zijn er ondertussen bijna niet meer maar ik drink nog altijd graag een pintje in Den Turk, de Kuip van Gent of De Folklore aan de Lange Steenstraat. De oude markt aan Sint-Jacobs heeft ook nog zijn authentieke charme. Waar wil je de stad zien staan binnen enkele jaren?Ik zou heel graag nog eens een bloemencorso zien in de straten van Gent. Daar kwamen vroeger tientallen duizenden mensen op af. Gent is per slot van rekening toch de bloemenstad van Vlaanderen? En waar wil u Julien Pauwels zien binnen 10 jaar?Als ik mijn gezondheid kan behouden, zal ik al heel tevreden zijn. Ik ben ook nog bezig met een nieuwe uitdaging, een boek over de Gentse worstelaars, boksers en gewichtheffers, van 1900 tot nu. En als het kan, ben ik tegen dan ook Stadsfiguur geworden, hé. Ik zal op de man in de straat moeten rekenen die mij al die jaren heeft zien lopen door de stad. Dat zal mijn troef zijn, dat ik altijd een echte man van het volk ben gebleven. (bron:Frederik Velghe)

Reactie : En ik die dacht dat om een ” echte” Gentenaar te zijn , je ouders tenminste Gentenaars moesten zijn…en niet 2 “boerkes” van Nevele… want in die tijd kwam iedereen naar Gent om tebevallen…
Maar goed, het imago is er…. en Julien voelt zich Gentenaar..zolang hij daar gelukkig mee is…maar voor mij zijn er meer “echte” roots nodig om de titel in de wacht teslepen…wat ook de reden is… met een paar Gentse woorden alleen red je het niet van de ” echte ” Gentenaars…

Don Viona

1 reactie »

  1. EEN DIKKE NEK HEEFT HIJ.

    Reactie door Anonymous — 21 mei , 2006 @ 6:19 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

