DON VIONA – FIGHT FOR FREEDOM

3 mei , 2007

ROYALTY – Delphine Boël toont kunst én dochtertje in Brussel .

‘Mijn mama heeft die vissen gemaakt’
Delphine Boël, de buitenechtelijke dochter van koning Albert II én kunstenares, stelt tentoon in Brussel. Maar het mooiste op de vernissage gisterenavond was haar dochtertje Josephine (3,5). ‘Mijn mama heeft die vissen gemaakt’, vertelt Josephine, als we samen in een kamer staan waar beelden van vissen worden geprojecteerd. ‘Mooi hé’, zegt ze, en ze laat in het midden of ze het over de vissen of over haar mama heeft. ‘Ga maar een beetje bij papa’, zegt Delphine in het Frans en dan roept ze luid in het Engels: ‘Jim, zorg eens voor je dochter!’ En dan weer tegen mij, in het Frans: ‘Deze kamer -dit kunstwerk- toont video-opnames van reuzenkois die vechten om een homp brood. Dat is voor mij een allegorie op de moderne stad waar iedereen vecht voor zijn stukje. Vandaar ook de naam: Just another day in Manhattan.’Klinkt zwaar en zwart.

De vreugde is een beetje weg uit Boëls werk. Vroeger maakte ze kleurige stukken met papier-maché. Soms een troon of een manneke pis. Nu hangen er collages met flarden foto’s van een antipedofielenbetoging en een uitgescheurde krantentitel over een sex attack.‘Daarmee wil ik de pers een beetje aan de kaak stellen. De pers met haar schreeuwerige titels en overdrijvingen. Zelf heb ik ook te klagen van de pers. Grote galeriehouders zeggen me: Delphine, we kunnen je niet exposeren want jij trekt een betaald type pers aan en dat willen we niet.’Het is de pers die uitbracht dat Delphine de buitenechtelijke dochter is van koning Albert II, maar over die affaire wil ze het niet meer hebben. De tijd is gekomen om alleen maar als artieste bekend te zijn. Een artieste met een prijskaartje. Die collage van daarnet met de pedofielenmanifestatie meet 65 centimeter bij 80 en kost 3.800 euro. ‘Er zijn mensen die dat betalen, ja. Ik verkoop goed. Van mijn vorige tentoonstelling in 2004 is alles verkocht. Maar let op: niet alles is voor mij, de galerie verdient er ook goed aan.’Dochter Josephine komt weer aangestormd. Vader Jim is niet te zien. ‘Ga maar een beetje bij tante Nathalie’, gebiedt de moeder, die nog iets wil zeggen over vier dozen, gevuld met 10.000 gele oordopjes. ‘Daarmee wil ik aangeven dat vooral de politiek veel blaat maar weinig wol geeft.’Weer een zwarte gedachte en dat voor een jonge moeder. ‘Toch vind ik de wereld niet zo slecht dat het onverantwoord is om een kind erin te zetten. Maar als ouder moet je er wel voor zorgen.’En dan verschijnt er iets kwaads in haar blik. Denkt ze nu aan haar vader die nooit voor haar wilde zorgen? Maar die vraag mag niet gesteld worden. De woordvoerder had ons duidelijk gewaarschuwd vooraf: geen vragen over het koningshuis!Delphine Boël exposeert van 3 tot en met 13 mei samen met onder andere Wim Delvoye bij Galerie Pierre Bergé & Associés op de Grote Zavel in Brussel. (bron:Paul Demeyer)

Reactie : Het achtergelaten kind van onze Albert stalt het blijkbaar goed, zonder koninklijke steun . In tegendeel merkt Delphine op… het komt zelfs negatief over de dochter tezijn van de belgische koning..die haar niet wil of mag erkennen…

Don Viona
Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

