DON VIONA – FIGHT FOR FREEDOM

10 mei , 2007

Land Rover ‘ Defender’ is 60 jaar jong.

Filed under: Land Rover Defender — donviona @ 6:24 pm

Verfijnde diesel onder ruwe bast Land Rover Defender
In zijn 60-jarige bestaan heeft hij alle trends moeiteloos overleefd. Zijn unieke architectuur maakt de Defender tot een van de meest herkenbare auto’s.
Daarom raakte Land Rover niet aan het DNA van zijn beproefde 4×4, maar stopte het wel een nieuwe dieselmotor en een betere versnellingsbak onder de kap.

Rijdend anachronisme blijft ultieme 4×4

Onverdroten ploetert de Defender 90 door een diep karrenspoor in de bossen van Eastnor Castle. Het giet bakken en het pad is op vele plaatsen herschapen in een rivier. We duwen een hoge golf van opspattend water voor de bumper uit. Ik voel me meer schipper dan chauffeur. In veldversnelling en met een vergrendeld differentieel beklimt het Britse icoon het spekgladde modderige pad, traag maar zeker. Sturen hoeft niet, de wielen volgen het diepe spoor. Het vaste testparcours van Land Rover in de Cotswolds vergt werkelijk het uiterste van de machine maar de instructors zijn zeker van hun stuk: niets kan een Defender bedwingen. Wordt het echt te glad dan binden de begeleiders een touw rond een boom en laten ze de 4×4 gewoon van de helling glijden. Terreinrijden is niet enkel een zaak van goed sturen, je moet ook de trucjes kennen.
De Defender kreeg een facelift doch je merkt het verschil nauwelijks. Land Rover waakt erover dat zijn designers slechts minimale details wijzigen. Binnenin mogen ze hun inspiratie botvieren, weliswaar met respect voor de traditie en iedere ingreep moet functioneel zijn. Daarom heeft de Defender nog altijd rechte flanken. Zo kan de chauffeur de exacte positie van het voertuig schatten. De op- en afrijhoeken blijven bewaard; ze zijn zo extreem dat de auto hindernissen neemt waarvoor andere 4×4’s een ommetje moeten maken. Onder de ruwe bast van de Defender zit echter een verfijnde dieselmotor. Veel constructeurs monteren een diesel omdat die zuiniger is dan een benzinemotor. Bij Land Rover moet de oliebrander vooral koppel leveren. Trekkracht bij lage toerentallen, dat is de succesformule voor terreinrijden. En daaraan ontbreekt het niet bij de 2.4 viercilinder diesel. Hij beschikt over 20 procent meer koppel dan zijn voorganger en stoot ook 6 procent minder vervuilende CO2 uit. Het sleutelwerk van de ingenieurs resulteerde in een meer gespreid vermogen. Ook de versnellingsbak werd grondig onder handen genomen. Een zesbak in een terreinwagen, we hebben het nog niet vaak gezien. De eerste versnelling is 32 procent korter, wat nuttig is bij het vertrekken met een zware last. Tachtig procent van de Defenders wordt immers gebruikt als lastdier of als trekker van een zware aanhangwagen. ,,Onze sterkte is de combinatie van een vierwielaangedreven auto met veel trekkracht en een grote laadcapaciteit. Daar willen we de beste zijn. Zestig jaar lang hebben we continu verbeteringen aangebracht”, zegt Robin Colgan, brandmanager Defender.
De Defender is geen boulevardmonster maar een pure 4×4. Hij staat op een stalen ladderchassis en beschikt over twaalf versnellingen voorwaarts en twee versnellingen achterwaarts. Oogt de nieuwkomer nog als het oude besje, weet dan dat zijn robuuste koetswerk nagenoeg volledig van hoogwaardig aluminium is vervaardigd. Daarom is nog geen enkel model sinds de lancering aan de roestduivel ten onder gegaan. Driekwart van alle Defenders die ooit werden geproduceerd, rijden nog altijd. En dat zijn er meer dan een miljoen. In totaal werden er 1,9 miljoen Defenders verkocht, ongeveer 23.000 stuks per jaar. Al die tijd is het productieritme stabiel gebleven. In België schommelt de verkoop tussen 500 en 600 stuks per jaar.
Behoort hij op ruw terrein tot de cracks, ook op de autoweg is er vooruitgang geboekt. De zesde versnelling is 34 procent langer waardoor de motor minder arbeid moet leveren en rustiger draait. Je hoeft de autoweg niet te mijden, tegen 120 km per uur valt het geluidscomfort maar ook de ophanging van de Defender mee. De nieuwe schroefveren en verbeterde schokdempers hebben de 4×4 van een hobbelpaard omgetoverd tot een relatief comfortabele wagen. Voor de puristen kan dit heiligschennend klinken, maar ook Land Rover beseft dat zijn publiek evolueert. In de helft van de Defenders wordt immers airconditioning als optie geïnstalleerd. Vroeger moesten de gebruikers verse lucht binnen laten via luikjes onder de voorruit. Die aërodynamische ondingen vind je niet meer op het nieuwe model. De ventilatiemonden in het dashboard zijn meer eigentijds. Het overzichtelijke dashboard is nu ook uit één stevig geheel van hard plastic. In andere wagens zou dat honende blikken opleveren maar hier is het een zegen. Minder trillingen en kraakgeluidjes zijn het resultaat. Toch blijft de Defender een rijdend anachronisme. Terwijl andere constructeurs hun auto’s volproppen met airbags is er in deze wagen slechts één aanwezig. Alleen de chauffeur wordt beschermd. Zijdelingse plofkussens? Geen plaats in de dunne portieren en draagbalken van de Defender. Land Rover oordeelt wellicht dat zijn klanten voorzichtige chauffeurs zijn die zich vooral hun geliefde habitat – velden en bossen – ophouden. Met zo’n kar bots je wel eens tegen een boompje aan en dan kan een geactiveerde airbag meer kwaad dan goed doen. Resultaten van crashtests zal je van de Defender dus nooit te zien krijgen. In ons land kost de Defender minstens 24.600 euro. Niet goedkoop, maar de prijs blijft ondanks de vele vernieuwingen ongewijzigd. Het vorige model met de Td5-dieselmotor was een vijfcilinder met een vermogen van 122 pk en een manuele vijfbak. Nu is het een viercilinder maar met een gelijk vermogen. Op termijn is de auto meer dan zijn geld waard want de Defender heeft de hoogste inruilwaarde van alle wagens. Op de occasiemarkt worden ontzettend hoge bedragen betaald, als je er al eentje vindt.
(bron: Jan Muylaert)

Reactie: Ja, de auto bij uitstek als je Rambo op 4 wielen wil zijn…dus onverslaanbaar .. in het veld..!!

Don Viona

Advertenties

1 reactie »

  1. Een landrover dit is tenminste nog een echte wagen en geen ronde boterkoek zonder nationaliliteit of identiteit. Het echte rijplezier, maar ja daar moet je geen rambo voor zijn maar klasse hebben.

    Reactie door red — 10 mei , 2007 @ 9:31 pm | Beantwoorden


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: