DON VIONA – FIGHT FOR FREEDOM

28 mei , 2007

SMULLEN – De Gekroonde Hoofden, met ogen groter dan de maag

Filed under: 'De Gekroonde Hoofden,burgstraat,Gent,spareribs à volonté — donviona @ 7:06 pm

Na een lange dag leidt onze knagende honger ons naar restaurant ‘De Gekroonde Hoofden’ in de Burgstraat waar je spareribs’ à volonté’ kunt smullen.
Een principe waarvoor we op dat moment volledig te vinden zijn.
Het is vrij laat als we op een doordeweekse avond het prachtige huis in het historische hart van Gent betreden. Op de gevel prijken de bustes van veertien graven van Vlaanderen. Behoorlijk wat volk doet zich te goed aan de specialiteit van het huis, ribbetjes. Gelukkig hadden we gereserveerd en een ober begeleidt ons al snel naar een gezellig plaatsje aan het venster. Misschien stond de honger danig op ons gezicht af te lezen want luttele seconden later wordt onze tafel al verrijkt met de gebruikelijke kom salade, het mandje brood en de drie sausjes waarmee alle grillades geserveerd worden.
Bij het opnemen van onze bestelling even later houdt de ober geen rekening met het feit dat we eerst nog de aperitief van het huis (3,90euro) wensen te nuttigen. Dan maar meteen ook de spareribs van de chef (gekruid) à volonté (14,90euro) bijbesteld. Die spareribs kun je overigens ook natuur, met honing of maison (zoetzuur) verkrijgen.

Mijn charmante tafelgezelschap gaat voor de halve kip (8,80euro). Ook voor het personeel nadert blijkbaar het einde van een lange dag, want het aperitief is nauwelijks (t’was lekker) weggedronken of daar staat onze maaltijd al.
We bestellen bij het eten nog snel een halve liter rode huiswijn (8,80euro) waarop we relatief lang moeten wachten. Intussen kom ik tot de vaststelling dat mijn ribbetje lekker kruidig, mals en vooral ook gigantisch is. Op mijn bord ligt verder een warme tomaat met oregano maar groenten lijken me bij dit vleesfestijn ietwat ondergeschikt. Aan de overkant is de kip voor mijn partner veel te droog en dat kan ik alleen maar beamen als ik wat later even proef. Want ik moet toch een kleine tien minuten wachten op mijn volgende ribbetje. Gelet op de royale omvang, hou ik het ook daarna voor bekeken.
De honger is dus echt wel gestild. Ligt het nu aan het late uur of aan het grote – en hongerige – gezelschap enkele tafels verder, maar de bediening verloopt nogal chaotisch.

We krijgen aanvankelijk zelfs nog een te peperdure rekening voorgeschoteld, maar die fout blijkt snel verholpen. We laten het vooral niet aan ons hart komen en sluiten af met een frisse pint en een jus d’orange.
-De Gekroonde Hoofden,

-Burgstraat 4 Gent 9000

Reactie: Zonder dat geloop en gevlieg en de te droge kip viel het anders toch nog mee , maar ja, ik was in goed gezelschap ook, dat maakt veel goed.

Don Viona

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

