DON VIONA – FIGHT FOR FREEDOM

31 mei , 2007

GENT – Weinig bezoekers bij heropening van Bourgoyen

Moment om het opnieuw te ontdekken’
GENT – Het natuurgebied Bourgoyen-Ossemeersen is sinds gisteren opnieuw open. Uit onderzoek bleek dat er geen vrije asbestvezels in de lucht aanwezig zijn, waardoor de bezoekers van het domein geen gezondheidsrisico lopen.

Natuurliefhebbers kunnen terug van de Bourgoyen genieten. Toch zijn de meeste mensen blijkbaar voorzichtig, want het natuurgebied lokte gisteren minder wandelaars en fietsers dan gewoonlijk. De heropening komt volgens Frank Maes van Natuurpunt Gent op een goed tijdstip omdat het gebied momenteel op zijn mooist is. ‘Ik merk wel dat er minder bezoekers zijn dan op een gewone woensdagnamiddag. Bovendien bellen veel mensen ons op met de vraag of het domein effectief open is’, zegt hij.De trouwe bezoekers zijn blij en opgelucht dat het domein na drie weken opnieuw toegankelijk is. Rita Vermote (59) uit Gent: ‘Ik heb de asbestproblemen via de krant vernomen, maar zelf heb ik nooit iets gemerkt. Voor mij liggen de paden er netjes bij. Ik heb het gemist om langs te komen, want ik laat hier drie keer per dag mijn hond uit.’Ook Julien Lefèvre (67) en Willy Calier (75) uit Gent komen vaak naar de Bourgoyen. Lefèvre komt elke week met zijn fiets, om er de drukte van het stadscentrum te ontlopen: ‘Ik belde deze voormiddag naar het dienstencentrum van Gentbrugge en vroeg wanneer het domein opnieuw zou openen. Dat bleek vandaag te zijn. Waarop ik besliste om langs te komen.”Ik vernam het asbestverhaal in de media en vond het jammer dat ze het domein moesten sluiten. Ik heb het natuurgebied drie weken moeten missen en ik vond dat erg. Nu kan ik opnieuw met mijn vrienden een wandeling maken en op een bankje uitrusten. Het is leuk om met hen over het leven te praten en over de vrouwen te roddelen.’ Gentenaar Mario Beyst (31) wist niets af van de asbestproblemen en de heropening van het domein. ‘Ik heb geluk dat ik hier vandaag binnen kan, want ik was niet op de hoogte van de problematiek. Ik kom graag naar hier, want ik kan er echt van genieten om met mijn hond een wandeling te maken en er van de mooie natuur te genieten.’ (bron:Sofie Verheye)

Reactie: Wat had men nu werkelijk verwacht? Het asbest ligt er nog steeds en ondanks een gunstig advies blijven de bezoekers toch waakzaam.. want wat als door verdere vermaling en droogte er toch vezels in de lucht terecht komen.. ( men zal ze toch maar verwijderen , maar hoe en wanneer is nog niet bekend)
Er is daar zeker is raars gebeurd , dat niemand van de verantwoordelijken iets gemerkt heeft lijkt mij verdacht op onkunde.. of ….( vul zelf maar in )…
Ook heb ik zo mijn vragen bij de vele bezoekers met honden,schrikken deze de vele bewoners van het natuurpark niet op ??? Ze moeten wel aan de leiband , maar toch…Een Reiger en een Duitse herder zijn nog altijd geen beste maatjes.

Don Viona

Geef een reactie »

Nog geen reacties

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Geef een reactie

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

